måndag 19 oktober 2009

Andlig striptease



Hallgrimskirkja - fönstertitt morgon och kväll.
______________________________________

Från sovrumsfönstret har jag full koll över Reykjaviks hustak. I fonden sticker Hallgrimskirkja upp. Den mäktiga nygotiska domen som endast överglänses av de omgivande bergen, tycks vaka över stan. Efter mörkrets inbrott lyser glada, kulörta lyktor i toppen av tornet, landets näst högsta byggnad, 74,5 meter hög. Kyrkan som stod klar 1986 efter 38 år, är uppkallad efter psalmdiktaren Hallgrimur Pétersson (1614 - 1674).

När jag anlände till Reykjavik för snart fyra veckor sedan, var kyrktornet nästan helt täckt av byggnadsställningar draperade i en jättekappa av grön, tunn väv. Dag för dag, allt eftersom renoveringen fortskrider, glider ställningen och dess gröna kläde allt längre ner mot marken. I dag, måndag, befinner sig den gröna kappan i höjd med kyrktaket. Varje morgon och kväll kollar jag utvecklingen från sovrumsfönstret.

Inte för att ställningen stör mig. Det hela ser prydligt ut. Framförallt verkar bygget vara en förhållandevis säker arbetsplats. Till skillnad från de livsfarliga, krokiga, smala pinnar sammanfogade med tunna rep, som utgjorde klätterställning för hundratals byggjobbare vid renoveringen av det mäktiga templet i Madurai, den heliga staden, när jag luffade runt i södra Indien förra vintern.

Apropå höga höjder och udda jobb. Systersonen Oscar har i tio års tid byggt de mest komplicerade byggnadsställningar vid kyrkorenoveringar över hela Europa. Ju högre tempel, dessto större utmaning! Men han har lagt av nu - jobbar på dagis. Själv kan jag inte ens klättra upp på en vanlig hushållsstege utan att gripas av svårartad svindel.

Lagom till jul är kanske Hallgrimskirkja helt blottlagd. Under tiden fortskrider den andliga stripteasen på hög nivå.

Inga kommentarer: