tisdag 22 september 2009

Äntligen framme!


Efter sex dagars resa har vi äntligen landat på Island! Jag sitter i färjeläget Seydisfjördur på Islands nordöstkust, en fiskeby på 700 innevånare. Väldiga, snöpudrade berg reser sig strax ovanför hamnen. Längs den lilla landremsan mellan berg och hav, armkrokar husen som om de söker varandras skydd mot den överväldigande naturen. Islänningarna verkar inte så farliga och internetuppkopplingen är gratis!

Jag sitter och väntar på att vägen från Seydisfjödur ska bli farbar. I ett meddelande från isländska vägverket, förbjuds vi att ta oss upp i bergen, enda vägen härifrån, den närmaste timmen. Det har snöat i natt, vilket innebär snorhala vägbanor. Nu kommer meddelandet att vägen är saltad, så... NU KÖR VI! Det är hela 70 mil till Reykjavik. Islänningar kör gärna sträckan på en dag. Det tänker inte jag göra. Fortsättning följer!

4 kommentarer:

Hugi sa...

Hamnade ni i Seyðisfjördur? Hoho, det tycker vi om! Var där förra sommaren på vår resa, trevlig by om man inte lider av klaustrofobi - bergen ser ju ut att vilja svälja en hel.

//Hugi, bakom Kinas väldiga brandvägg som tvingar mig att smyga med er blog då blogspot uppenbarligen är full av kontrarevolutionär smörja farlig för samhällskroppen.

Kajsa Bergman Fällén sa...

Den värsta kontrarevolutionären av dem alla är väl Anders Bergman, var försiktig Hugi :-D.

Anders Bergman sa...

Nej men vad f-n. Efter tre års järntvätt i gnestabygden är jag väl närmast centerpartist. Eller

Anders

Anders Bergman sa...

Nej men vad f-n. Efter tre års järntvätt i gnestabygden är jag väl närmast centerpartist. Eller

Anders