måndag 26 oktober 2009

Mitt eget Blue Hawaii




Apropå paraplydrinkar. Du måste absolut besöka Blå Lagunen, fick jag höra gång på gång av entusistiska landsmän inför resan till Island. Lagunen tycks för många vara närmast synonymt med Island, men det är väl ändå en grym undervärdering av vad ön erbjuder i övrigt. Men visst, Blå Lagunen är ett av landets unika, mest iögonfallande och utnyttade turistmål. Så jag åkte förstås dit.

Och Blå Lagunen är fin. Väldigt fin. Själva konceptet är till och med lysande, en våt dröm för en marknadsförare av turism & upplevelser. Lavafältens varma källor förser det närbelägna varmvattenverket med vatten, och överskottsvärmen investeras i Blå Lagunen med kringliggande aktiviteter. Det fosforrika vattnet färgar tillsammans med över 200 olika mikroorganismer vattnet turkosblå i en bassäng som konstant håller 37 - 39 grader. Men anläggningens exceptionella framgång handlar inte bara om turkosblått, behagligt varmt vatten. De blekgröna algerna och kiselleran lär också ha bevisad renande effekt på hud, kropp och själ. Inget liknande finns i hela världen. Jo, jag vet att man på Gotland försökt skapa en blå lagun i ett gammalt nedlagt kalkbrott, men i det här sammanhanget är det närmast som en fis i världsrymden.

Den enkla, ursprungliga anläggningen har förstås genomgått en rejäl produktutveckling genom åren. Vid lagunens strand, eller åtminstone dess omedelbara närhet, finns numera ett komplett hälso, rekreations och upplevelsesamhälle. Spa, hud och skönhetsbehandlingar, hotell, gym, konferensanläggning, shop med designade varor av eget märke samt Lava, en trevlig restaurang med koll över lagunens blå, ångande vatten. Allt i sober och mycket smakfull design. Några paraplydrinkar ser jag inte. Blå Lagunen är absolut värd en resa, tänker jag samtidigt som jag jag gnolar på Povel Ramels gamla 50-talshitt Mitt eget Blue Hawaii (förväxla nu inte den med Vikingarnas sentida, smärtsamt töntiga version), och rattar bilen tillbaka mot Reykjavik över de fascinerande svartbrända lavafälten. Ständigt dessa våldsamma kontraster!

Om jag badade? Nej, men jag kommer tillbaka. Tar gärna ett dopp under ymnigt snöfall i december eller januari. Lär vara den ultimata perioden för ett dopp i grytan.

Inga kommentarer: