måndag 8 mars 2010

Kvinnfolk




Isländska kvinnor anses som självständiga, vackra och kapabla. I den uppmärksammade dokumentären What do you think about Reykjavik? sjunger en mängd utlänningar smäktande lovsånger till den isländska kvinnan. Ovan ses några kvinnor jag träffat på isländsk mark.

Överst en vy från Jökulsárlón, den märkliga islagunen på östkusten där två James Bond-filmer spelats in, och där jag färdades i samma båt som en fotomodell från Indonesien. Först trodde jag att en ny variant av Bond var på gång. Viträvspälsen är förstås inte i fas med min uppfattning om nyttjandet av pälsar och synen på viltjakt. Men vackert var det. På konstmuseet Kjarvalstadir hittade jag kvinnan som softar i vilstolen, en skapelse av den internationella modeikonen Steinunn Sigurdardóttir. Tycker det är intressant med den avslappnade och coola attityd som modeskapare inom den hypade, snabbsnurrande modevärlden alltid lyckas få till. Längst ner syns häxan Halla, en trollkvinna med distans och humor. Halla träffade jag under en seans på nyårsaftonen vid Grótta i Reykjavik.

Tre kvinnor. Tre korta möten i isländsk mylla. Och i dag måndagen den 8 mars är det Internationella Kvinnodagen.

Inga kommentarer: