lördag 30 januari 2010

Saemundur och sälen


Historierna om Saemundur (1056 - 1133), prästen som stod i förbund med djävulen, är många. Han studerade på Svartáskola i Frankrike och blev en av Islands mest lärda och märkligaste män. I skolan där Saemunder och två andra islänningar studerade utbildades eleverna i algebra, astronomi och magiska läror. Efter avslutade studier vigdes de till katolska präster och alla tre bad den danske kungen att få en tjänst som präst i Oddi på Island. Kungen svarade att den av dem som snabbast tog sig till Oddi skulle få ämbetet. Saemunder sa till Djävulen som hade ingått en pakt med "Nu ska du ta mig till Island. Om jag kommer fram torrskodd får du min själ." Djävulen förklädde sig till säl och tog Saemundur på ryggen. Under färden på sälryggen läste Saemundur ur Psaltaren. När de nalkades den isländska kusten slog Saemundur Psaltaren hårt i huvudet på Djävulen som sjönk till botten. Saemundur simmade i land, tog sig till Oddi och blev präst i Oddakirkja.

Skulpturen Saemundur och sälen av Ásmundur Sveinsson (1893 - 1982) finns vid Oddakirkja.

2 kommentarer:

Lói Stefánsson sa...

Sånt här är gammalt och kul att läsa om igen. Svartáskóli = Sorbonne för den som inte visste det.

Anders Bergman sa...

Javisst, men det råder osäkerhet om var Svartáskóli egentligen var belägen. Enligt vissa uppgifter i Frankrike enligt andra i Tyskland. Hur som helst ska jag ta mig till Oddi framöver och kolla in skulpturen och platsen.