fredag 15 januari 2010

Katastrofer som kassasuccéer


I gamla stan i Reykjavik finns en bio som visar vulkanutbrott för turisterna. Vet inte hur seriösa filmvisningarna är, The Volkano Show föder misstankar, men kanske kan verksamheten sorteras in i genren katastroffilmer. Flygplanskapningar, bränder i skyskrapor, skepp som går i kvav, vulkanutbrott och jordbävningar, allt går att tjäna pengar på. Men så inträffar en katastrof i verkliga livet. Då blir det konstigt. Eller rättare sagt: Ännu konstigare.

Jag gick förbi Red Rock Cinema och The Volkano Show idag och det är omöjligt att inte komma att tänka på den fruktansvärda jordbävningen på Haiti. Katastrofens omfattning är just nu omöjlig att bedöma, men enligt chefen för Internationella Röda Korset kan händelsen vara av samma omfattning som Tsunamin. Detta i ett land så djävulskt sargat av orkaner, jordbävningar och politiskt vanstyre. När innevånarna precis sett en ljusning har katastrofen slagit till i form av en orkan eller maktgalningar som Papa Doc och sonen Baby Doc, det är Haitis bittra historia.

Vet inte om jag skulle vilja se en katastroffilm överhuvudtaget. Just i dag när verkligheten kommer i kapp oss, det gör den alltid förr eller senare, känns det tja... smaklöst, onödigt och dumt. Haiti behöver hjälp. Ett räddningsteam från Island var föredömligt snabbt på plats.

I Reykjavik finns också Fair Trade-kaféet Haiti som drivs av en kvinna från ön. Jag har i en tidigare blogg berättat om fiket där en del av förtjänsten går till en skola på Haiti. Jag går väl åtminstone dit och fikar i morgon. Det är det minsta jag kan göra.

Inga kommentarer: