torsdag 14 januari 2010

Bollywood på Island


Bollywoodfilmen Namo Venkatesa som till stora delar spelats in på Island, har premiär i kväll, 14 januari, inte i Mumbai utan i Bangkok, uppger Morgunbladid. Filmen kommer inte att visas på Island. Intresset för indisk underhållning i form av bollywoodfilm är lågt, mig veterligt har genren inte presenterats offentligt här. Något som jag kan ha en viss förståelse för, efter att själv plöjt igenom ett antal rullar. För en västerlänning kanske bollywood gör sig bäst i en nedrökt, packad biografsalong i Mumbai. Det handlar mycket om stämningen och publikinlevelsen med skrik, skratt, buanden och ljudliga snyftningar. Filmmusiken kan bitvis vara suggestiv och medryckande. Som företeelse är bollywoodfilm superintressant. Vill man få en touch av bollywood kanske storfilmen Slumdog Millionaire är att föredra, ingen jämförelse i övrigt, det här är Hollywood, långt bort från Bollywood. Det är ändå en bra film om Indien, rörande, spännande och underhållande. Bara fotot och den oscarsbelönade musiken av A.R. Rahman är värd biobiljetten! Har den visats på Island? Nej.

Filmutbudet i Reykjavik är en sorglig historia, mest actionfilmer plus en och annan tecknat film för de små till jul. Och isländska humorfilmer som jag dessvärre har svårt att uppskatta. Det är inte bara språket som lägger hinder, finesslös dramaturgi och skådespelarinsatser spelar också in. Reykjavik som annars lätt lever upp till epitet Lilla New York, en stad med storstadspuls, är vad film beträffar snarlik Örnsköldsvik, Nyköping, Alingsås eller vilken svensk landsortshåla som helst. Därför är den pågående filmodyssén med isländsk film i Pjódmenningahusid ett viktigt vattenhål. Dessvärre kan ingen upplysa om hur länge den tillfälliga visningen varar. Slutligen en uppmaning till Indiska Ambassaden i Reykjavik: Dra i lite trådar för att få till stånd några indiska filmvisningar på Island! Kanske Namo Venkatesa?

1 kommentar:

Anonymous sa...

VITTNESBÖRD: PAKT MED DJÄVULEN
Hej, vänner.
Jag kontaktade dig efter din forskning på mitt forum.
Jag gjorde pakten för några månader sedan tack vare det andliga templet. 
Efter att ha fått min belöning som uppskattas till 10 miljoner 500 tusen dollar lämnade jag för att köpa ett hus i Miami där jag för närvarande bor.
Jag äter vad jag vill.
Jag dricker vad jag vill. 
Jag reser vart jag vill.
Tack vare mina pengar investerar jag i mina företag som fungerar fantastiskt. 
Jag är nu en börsnoterad multimillionär.
Här är kontakten med det prestigefyllda templet som hjälpte mig: espiritualtemplo@gmail.com