måndag 26 oktober 2009

McDonalds.is gone!


Den 1 november, nu på lördag, flyttar Ronald McDonald från Island. McDonald´s är inte särskilt gammalt på ön, det första stället kom i gång 1993, och nu lägger man ner verksamheten på öns tre restauranger, rapporterar RÚV Sjónvarp, den isländska televisionen. Anledningen till nedläggningen är de ökade kostnaderna för råvaror och halvfabrikat som flygs in från USA. Den isländska kronans våldsamma fall under det senaste året, har gjort hamburgeriet mindre lönsamt. McDonald´s koncept är fixat och färdigt och tillåter varken improvisationer eller inhemska inovationer. Annars skulle väl en fårburgare sitta perfekt?

Men lugn alla vänner av Fast Food. Den goda isländska fårkorven från SS-slakteriet och speciellt den förädlade variant som erbjuds på Stans Bästa, korvmacken vid hamnen i Reykjavik (kolla blogg från 9 september), finns som tur kvar. Inget dåligt alternativ! För övrigt tycker jag nog, om jag nu ska uttrycka mig diplomatiskt försiktigt, att förlusten av McDonald´s inte är den värsta katastrofen i krisens Island. Inget ont som inte har något gott med sig.

Men killen där på korvreklamen ger mig creeps. Nej, bilden är inte från 1941. Får jag be om en fiskburgare, tack!

Inga kommentarer: