måndag 26 oktober 2009

Ord och inga visor


Fréttabladid är Islands mest lästa tidning, ett reklamfinasierat gammelmedia med relativt substantiell redaktionell text. I huset där jag bor ligger en färsk bunt vid entrén varje morgon. Men det gäller att sno sig, vaknar jag sent är samtliga tidningar väck.

I dagens Fréttabladid läser jag, läser och läser förresten, snarast anar jag med Sigrúns hjälp att i artikeln om ut och invandring redovisas de 7000 islänningar som lämnat landet hittills i år. Man räknar med att siffran vid årets slut kommer att landa på 9000. Av utvandrarna hamnar de flesta inom Norden. 1000 islänningar har till exempel flyttat till Norge i år. Av dessa lämnar 25 % ekonomisk kollaps, obetalda lån och skulder bakom sig. Utvandringen tycks dock hålla sig på samma nivå som 2008, men andelen utvandrare födda i landet har ökat från 36 till 50 %.

4000 har hittills invandrat i år, varav 2500 med utländsk härkomst. Schengenavtalet och den fria rörliga arbetsmarknaden gör att en skicklig polsk murare tar sig till ön, samtidigt som en nyutbildad isländsk beteendevetare får jobb i Danmark. Siffrorna ska ses mot Islands totala befolkning på 310 000 innevånare.

Jag stakar och stavar mig vidare i Fréttabladid. Det känns nästan som att börja i första klass i småskolan igen.

Inga kommentarer: