torsdag 1 april 2010

På väg till Hecklefjäll...


På väg mot vulkanen Hekla, alldeles innan resans mål kommer i fokus, ligger gården Stöng i den vackra dalen Thórsárdalur. År 1104 hade Hekla ett våldsamt utbrott som begravde 20 gårdar i tjock lava och vit vulkanaska. 1939 grävde arkeologer fram delar av gårdarna, fann att Stöng var en sensationellt välbevarad vikingagård, och beslöt att blottlägga gården och göra den till museum.

När jag på jakten efter Hekla, en av Islands mest mytomspunna vulkaner med smärre utbrott vart tionde år, landar på vikingagården Stöng är byggnaderna stängda. Men fantasin snurrar ändå lätt igång när jag knallar runt på gårdstunet. Tryter fantasin kan jag läsa mig till att här bodde bland annat vikingen och storbonden Gaukur Tradilsson under en period. Han omnämns på de berömda runstenarna på Orkneyöarna. På en av stenarna står "Den man som är skickligast på runskrift väster om Oceanen högg dessa runor med en yxa som en gång tillhörde Gaukur Tradilsson i södra delen av landet (Island).

Höga berg och glittrande vattendrag omger gården som Gaukur en gång brukade. Han måste ha varit en mäktig man som fick sitt namn nämnt på grund av en gammal begagnad yxa som någon sjöfarare övertagit, tänker jag när strosar runt gården med dess dekorativa torvtak och de låga byggnaderna som bugar och bockar inför den mäktiga vulkanen Hekla. I morgon berättar jag mer om Hekla och dess traumatiska historia.

Inga kommentarer: