fredag 26 mars 2010

Trolldom


På uppkäftiga galleri Kling & Bang i Reykjavik visas ofta intressant, udda konst. Álagafjötrar, utsatt för trolldom, heter den nu pågående utställningen. Titeln flörtar vilt med islänningarnas begivenhet att tro på huldror, alver och troll. Med hjälp av collage av teckningar, målningar, fotografier och film visar Hildur Yeoman och Saga Sigurdardóttir upp sina egna visioner av isländsk vardagsmagi. Först var jag kanske mindre begeistrad, men sögs raskt in i stämningen i den lilla utställningshallen. Det ultimata förvandlingsnumret måste vara om åskådaren känner sig utsatt för huldrornas hägringar. Riktigt så långt utvecklades nu inte förvandlingen för mig personligen, men stämningen kändes lite queer med huldror trippandes runt i skogen på stilettklackar och med modevärldens alla klicheer på axlarna.

Huvudnumret är en magisk movie, en hybrid av stumfilm, modeshow och häxkonst. Stämningen stärktes av att filmen spelats in i en gammal, halvsunkig handelsträdgård i Reykjavik, en miljö som jag ofta strosat kring i. Här skulle man kunna spela in en film, har jag tänkt. Och nu har det hänt. Märkligt. Är det de magiska krafterna? Stumfilmsidiomet förstärks av Tórdur Sigurdarsons pianomusik och de agerandes ordlöshet och svarta ögonskuggor. Modevärlden bidrar med de manierade poserna och stilettklackarna. På köpet får jag en stylad naturupplevelser och några nypor folktro. Nästa gång jag promenerar i handelsträdgården kommer jag att titta extra noga bakom trädstammar och oansade buskage.

Inga kommentarer: