måndag 29 mars 2010

Patinerade hus


När jag kom till Island för över ett halvår sedan och färdades från Seydisfjördur, färjehamnen i nordväst, till Reykjavik förskräcktes jag över alla byggningar i rostig, korrugerad plåt längs vägen. Sen dess har min entusiasm för plåten ökat månad för månad. I dag är jag ett fan, ständigt på span efter fina kåkar och skjul i det djärvt vågiga materialet! Gärna gamla ödegårdar där plåten och rosten lätt triggar igång fantasin. Då är jag redo att fabulera en trovärdig släktkrönika ända tillbaka till Snorri Sturlassons dagar!

Det här underbara skjulet står utanför Hafnarfjördur, några mil söder om Reykjavik med det mäktiga Esjan i fonden. Just i det här fallet behöver jag inte fabulera, eftersom skjulet tillhör Gréta, en isländsk kompis, vars mor bodde på ägorna. Kanske får jag anledning att återkomma till den k-märktas gården och omgivningarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad har du använt för kamera?!