måndag 14 december 2009

Paraplyfritt?


På Island bjuder det ombytliga vädret på en och annan regnskur. Det borde vara rena julafton för paraplyförsäljarna i stan, men dessvärre använder islänningarna aldrig paraply. Det beror på blåsten. Vindarna gör det ofta hart när omöjligt att greppa ett paraply. Det vanligaste sättet att skydda sig mot skurarna är att använda en ytterjacka med luva. Aldrig i hela mitt liv har jag använt min luva så mycket som här. Ser du människor med paraply i Reykjavik så är det garanterat turister. Men när jag passerade de här två tjejerna på Laugavegur häromdagen, nog tyckte jag de talade isländska. Kanske nya tider är på gång, men om paraplyet på allvar ska få genomslagskraft på Island måste någon konstruera ett stadigare paraply. De få exemplar som jag har sett i bruk har varit skrattretande demolerade! Finns det något mer komiskt än ett vingligt, skevt paraply och dess förare som försöker tygla tingesten i blåsten? Jo det finns det förstås.

Inga kommentarer: