måndag 18 januari 2010

Miljötänk


Nu är jag väl kanske inte rätta personen att prata miljö, var i många år en riktig miljöbov, även om jag bättrat mig betydligt under senare år. Inte minst kritiken från mina barn har så småningom tagit skruv, samt den fokusering som miljövården har i media i dag och de varningssignaler som ideligen syns omkring oss, har gjort mig mer miljöanpassad.

Men på Island är det ganska svårt att försöka leva miljömedvetet. I det välmående område jag bor i finns inte tillstymmelse till sopsortering. Allt åker ner i samma påse. Några behållare för uttjänta batterier har jag inte sett någonstans, och tidningarna, tja de slängs med övriga sopor. På detta kan läggas alla överdimensionerade stadsjeepar som all ogenerad tomgångskörning som sker i Reykjavik. Här ligger Island rejält efter i utvecklingen!

Desto mer glädjande är skylten om elbilstankning på Laugavegur mitt i Reykjavik. Jag går ofta förbi men har aldrig sett någon som laddat batterierna. Men det kommer nog liksom sopsorteringsstationerna, returpapperet, batterihanteringen och bensinsnålare bilar. Ja helst elbilar förstås.

Inga kommentarer: