lördag 16 januari 2010

Frun spårlöst försvunnen!

Ólofur Ragnar Grimsson, Islands president, med fru är på besök i Indien just nu. Visiten sker med anledning av att presidenten fått Nehrus fredspris. I går försvann presidentfrun Dorrit spårlöst i femtonmiljonerstaden New Dehli. Försvinnandet åstadkom ett enormt säkerhetpådrag innan Dorrit kom till rätta efter sex timmar, rapporterar isländska riksradion RUV. Hon hade varit och shoppat och besökt en skönhetssalong och hade inte en aaaning om pådraget.

Indien ligger långt bort från Island, även vad säkerheten beträffar. Det erfor jag själv vid ett besök i Trivandrum i södra Indien förra året. Jag råkade vara bokad på samma hotell som en indisk minister. Ett våningsplan hade utrymts så när som på ministern och jag! Plus tungt beväpnade soldater på vakt i korridoren dygnet runt. Det kändes absurt! På Island har jag frapperats av hur toppolitikerna och presidenten rör sig fritt utan tillstymmelse till säkerhetsvakter. I höstas stod jag bredvid president Ólafur i Nationalteaterns bar utan att fatta grejen.

Presidentens indiska pris har fått obetydlig uppmärksamhet i isländska media. Annars är Nehrupriset statusfyllt och har tidigare bland andra tilldelats Martin Luther King, Nelson Mandela, Mother Theresia och Olof Palme. När jag frågar varför Ólafur fått priset, vet islänningarna inte riktigt. Nej, folkkär verkar presidenten inte vara. Priset som är på 800.000 SEK är för fredsarbete och insatser i klimatfrågan. Pengarna ska avsättas i en fond för att stödja forskning i glaciärer och jordvärme, initiera ett forskningscenter i Himalaya samt befrämja indiska studenters studier på Island.

Inga kommentarer: