onsdag 23 december 2009

What to do, Mr Guru?


För exakt ett år sedan luffade jag runt i södra Indien. Under mina irrfärder bland teplantager, tempelgårdar, överlastade bussar på slingriga vägar, solnedgångar i Indiska Oceanen, jingliga mopedrikshor till hutlösa turistpriser och med gatans tragiska trasproletariat ständigt gnagande på samvetet, mötte jag en dag Guru Uhru i ett tempel i Madurai, den heliga staden. Jag har aldrig gått på de där asiatiska meditativa strömningarna, men i ett land som så genomgripande syras av andlighet är det svårt att inte låta sig påverkas. Andlighet för inre frid och tillfredsställelse. Andlighet som Hardcore Business. Efter att ha betalt Guru Uhru några silverpenningar blev han min religiösa ledare i tjugo minuter. Sen reste jag vidare i livet.

När jag ett år senare, exakt på dagen faktiskt, städar plånboken hittar jag guruns visitkort (om man vill kan det ses som ett tecken). Visitkort är en stor grej i västerlandets businessvärld och den är minst lika stor inom den indiska andligheten. Självklart är denne enkla man uppdaterad med skype, hemsida och mailadress. På visitkortet kungöres Help for hopeless - Hope for helpless. Don´t hesitate! Contact me in any ithem, small or big. Available any time (24 h service). Lite längre ner och finstilt står att Guru Uhru också om så önskas är behjälplig med kognitiv terapi, massage, sitarlektioner och fastighetsaffärer. Styrd av ett plötsligt infall mailar jag till gurun och redogör kortfattat för situationen på Island, samt frågar vilka råd han ger dess invånare för att gå vidare i den ekonomiska krisen.

Följande dag får jag svar plus en faktura på 50000 indiska rupies. Eftersom indisk valuta inte finns tillgänglig i Reykjarvik betalar jag i amerikanska dollar.

"Bästa Mr Bregman! Tack för Ert mail. Det synes mig som om detta land Island är i behov av mer eftertanke och mindre jakt på pengar och status. Ödmjukhet är ett karaktärsdrag som är svårt att förena med fianansvikingar, omnipotenta politiker, hårdhänta banknypor, narcisistiska ledartyper, giriga affärsmän och enkla framgångssagor. Det är tragiskt om den mäktiga naturen, som Ni beskriver den, påverkar innevånarna och gör dem yviga, högljudda och våldsamma i sina strävanden att nå framgång i livet, istället för att låta naturkrafterna gå inåt, skänka tröst, vila, förnöjsamhet och vänlighet. Denna kris! Se den som en varningssignal, en stormklocka, ett utryckningslarm på livets bullriga motorväg. Stanna! Tänk nytt! Förändringar kan vara en gåva, men först ska allt gammalt, osunt städas ut. Släpp fram Den Nya Tiden! En tid med mer eftertanke och färre ljusgirlanger, stadsjeepar och andra utanpåverk. Vad är ett sant liv?"

Vänligen,
Guru Uhru

En stund senare är meddelandet bara borta. Jag letar igenom mailboxen utan att finna ett spår. Putz Weg! Vet inte, men kanske jag har drömt alltsammans. Ibland sover jag lite oroligt på Island.

Inga kommentarer: