onsdag 16 december 2009

Kaffivagninn


Botaniserandet bland Reykjaviks alla trevliga fik fortsätter. I dag besöker jag Kaffivagninn, kaffevagnen, som ligger i maritim miljö i gamla hamnen. Ursprungligen bestod rörelsen av en vagn från vilken serverades kaffe till fiskare, hamnarbetare, tullsnokar och alla andra som hade sin arbetsplats här. Sedan länge är vagnen utbytt mot en barack i bästa sjöläge. Fortfarande är det mest folk från hamnområdet som besöker Kaffivagninn. Vid de två tillfällen jag besökt stället har jag garanterat varit enda turisten. Märkligt med tanke på läget, Kaffivagninn skulle kunna vara rena turistfällan. Men i den spartanskt inredda lokalen serveras inte Cafe Latte och andra moderniteter. Kaffetåren är mer vanlig, lite åt norrbottenstuket, och det lyxigaste jag kan köpa är en kaloririk, smällfet räkmacka. Kaffivagninn väljer jag inte för det starka javat eller de läckra bakverken, här är det miljön som gäller, ute såväl som inne. Genom de generösa fönstren siktas brygglivet med mindre fiskefartyg, lådor hit och dit och varvet på andra sidan viken. Tänk ett fungerande båtvarv mitt i stan! Bredvid fikabordet ligger kustbevakningsfartyget Oden för ankar. På fiket sitter gubbar, gubbar och gubbar. Inget internetfibblande här inte! Någon berättar att det här är Björks favoritfik när hon är stan, jag vet inte om det är sant. Men Kaffivagninn är så genuin att den banne mig borde kulturmärkas med sitt bryggkaffe på värmeplatta, svulstiga räkmackor och allt. Gud förbjude att stället förvandlas till ännu ett flashigt turisthak! Bilden är från Kaffivagninns närmaste granne Sjöminjasafnid, sjöfartsmuséet.

Inga kommentarer: