onsdag 25 november 2009

Isländska skyltar : 13


Laugavegur, i hjärtat av gamla Reykjavik, får jag en livgivande lektion i konsten att knyta en slips. Bra att kunna även om jag numera sällan använder slips. När jag en gång i världen sökte jobb som saxofonist i Orkestern På Allas Läppar i Stockholm, sa kapellmästaren att jag fick jobbet om jag kunde knyta fluga. I ett band som spelade på de mest frekventa nöjestemplen i huvudstaden, verkade förmågan att knyta fluga vara en betydligt viktigare egenskap än själva yrkesskickligheten! Mitt jakande flugsvar gav mig jobbet. Men det fanns en osäkerhet kring kravatten, så inför första giget köpte jag för säkerhets skull en färdigknuten fluga.

1 kommentar:

K sa...

Hey there, I'm from Finland and I love that wall where that painting is.
Reykjavik is so wonderful city as you have there that kind of stuff around.

All the best for you!