fredag 27 november 2009

Gata upp och gata ner






Under mina promenader gata upp och gata ner, gör jag ofta små iakttagelser. Det mesta är inte synligt för ögat, än mindre på bild. Till exempel kan jag fundera på alla musiker, skådespelare, dansare, målare, författare och skulptörer som verkar i Reykjavik. Även om stan vore åtta gånger så stor, så skulle inte alla kunna försörja sig inom yrket. Reykjavik är ju bara dubbelt så stort som lilla Nyköping, min närmaste "storstad" i Sörmland! En sömnig stad med mediokert inre liv! Det händer mer på en dag i Reykjavik än under en månad i Nyköping. Kulturlivet måste vara av annan struktur här, jag låter mig lätt förföras av den brusande storstadsatmosfären. Reykjavik är ju egentligen en liten stad med storstadspuls! En charmig stad, vänlig i allt utom när det gäller trafiken. Islänningar är ökända för dålig trafikkultur, men är å andra sidan otroligt inovativa, uthålliga och nytänkande i andra kultursfärer. Allt detta och litet till insuper jag och funderar över under vandringarna gata upp och gata ner i Reykjavik med omgivningar. Ibland smiter jag in på ett galleri eller någon liten föreställning. Ömmar fötterna får det bli något av alla de trevliga, små kaféerna.

Inga kommentarer: